Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory | Dalam cabaran menulis kali ini, MYiDEAKiNi akan mulakan dengan Kenangan Sedih terlebih dahulu.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory | Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Madani Malaysia.  Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Segala pujian hanya Allah dan sebelum memulakan bicara artikel yang lebih panjang, marilah sama-sama kita membaca Ummulkitab Surah Al-Fatihah.

Dan tidak dilupakan juga bersalawat keatas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Allahumma salli `ala sayyidina muhammadin wa`ala ali sayyidina muhammad. Maksudnya: Ya Allah, berilah selawat kepada Muhammad S.A.W dan keluarga Muhammad S.A.W.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory
Huhhh! Dah masuk Cabaran Menulis Hari 3 ini berkongsikan tentang memori atau kenangan terindah mahupun pahit @ sedih. Jadinya MYiDEAKiNi akan huraikan kenangan-kenangan tersebut. Di Cabaran Menulis Hari 2: Things That Make You Happy ada diceritakan serba ringkas. Nak tahu lanjut baca entri tu sampai habis ya..

Dalam cabaran menulis kali ini, MYiDEAKiNi akan mulakan dengan Kenangan Sedih terlebih dahulu dimana tinggal beberapa hari saja lagi umat islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri dan ketika itulah perginya seorang wira yang digelar ABAH buat selamanya. Itulah kenangan yang paling sedih buat MYiDEAKiNi kerana perginya ABAH pada bulan Ramadhan yang terakhir. Pastinya yang hidup perlu diteruskan kehidupannya. Pasti kita akan kesana juga. Bila waktunya, hanya Allah tentukan.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory

Jenazah ABAH di kuburkan di tempat asal kelahirannya iaitu di Dungun, Terengganu. Setelah mendengar berita kematian, terus bergegas MYiDEAKiNi ke Dungun, Terengganu untuk melihat ABAH buat kali terakhir.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory
Kenangan sedih yang ke 2 nya adalah ketika mendengar berita kemalangan adik lelaki yang ke-4 semasa menjalankan kerja membawa lori di Dungun, Terengganu. Ketika itu adik lelaki dalam perjalanan ke Dungun, Terengganu melalui Lebuhraya Pantai Timur. Hampr 1 tahun lebih, adik lelaki berada dihospital Kuala Terengganu dan luka dalam diperut tidak boleh dilakukan. Nasihat doktor supaya ianya sembuh secara semulajadi tanpa sebarang jahitan. Dengan berkat doa dari seluruh ahli keluarga, adik lelaki kini sihat sepenuhnya dan sudah memula kerja seperti biasa. Alhadulillah syukur kepadaMu Ya Allah.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory

Banyak lagi sebenranya kalau nak kisahkan kenangan sedih tapi cukuplah dengan 2 tragedi ini yang membuatkan diri penulis mudah mengalir air mata dan sedih. Jadi habis dah ceritakan tentang kenangan sedih dan inilah masanya MYiDEAKiNi kongsikan kenangan manis yang tidak dapat dilupakan.

Kenangan Manis yang pertama adalah semasa dalam pengajian di Universiti Tempatan dan ketika itu Semester 6. Adalah diwajibkan pelajar untuk praktikal di mana-mana syarikat terpilih. Ketika itu MYiDEAKiNi telah mendapat tempat praktikal di salah satu syarikat Arkitek di Petaling Jaya tetapi memohon praktikal terlebih awal tidak seperti ayng dijadualkan oleh pihak universiti. Jadi syarikat Arkitek menerima tawaran untuk praktikal awal.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory

Selepas tamat praktikal selama 6 bulan tak silap (dah lupa), keputusan yang diberikan oleh pensyarah semasa membuat lawatan di Syarikat Arkitek itu, sungguh memeranjatkan dan rasanya tidak percaya keputusan tersebut. Nak tahu ke keputusannya... Jeng..jeng keputusannya "A+". 4 flat tu! Rata-rata kawan-kawan sekelas tidak percaya dengan keputusan yang dimiliki oleh MYiDEAKiNi. Jadi bersyukur dengan kepercayaan dan keputusan itu. Alhamdulillah..

Untuk pengetahuan, MYiDEAKiNi sebenarnya tidak pernah mengalami pengalaman menaiki pesawat untuk keluar negara dan ada sifat perasaan takut ketika itu. Akhirnya MYiDEAKiNi beranikan diri untuk alami pengalaman sendiri. Kenangan manis ini sudah pun di kongsikan dalam artikel bertajuk Jalan-jalan Jakarta Indonesia Part 1 dan Jalan-jalan Jakarta Indonesia Part 2. Jadinya itulah kenangan manis yang tidak dapat dilupakan sehingga kini.

Cabaran Menulis Hari 3: A Memory

Kenangan manis yang ke-3 adalah ketika mendapat bayaran pertama kali dari Google Adsense. Perghh tak sangka dapat jana pendapatan hanya dengan blog usang ni. Ahaks.. Nak tahu cara dan bagaimana boleh baca artikel Terima Kasih Google, Bayaran Pengiklanan Pertama Kali. Jadi inilah kenangan manis yang MYiDEAKiNi dapat kongsikan dalam Cabaran Menulis Hari 3: A Memory untuk hari ini. Jutaan Terima kasih buat anda yang sudi membaca artikel yang tak seberapa ini yer...

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 16
  1. Ammi pun kehilangan arwah ayah & adik perempuan di bulan Ramadhan. Arwah adik seminggu lagi nak raya dan arwah mama masa tu memang sangat-sangat terasa kehilangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-Fatihah (dibaca) buat mereka. Semoga ditempatkan dikalangan para solihin. Amin Ya Rabb

      Delete
  2. al Fatihah untuk arwah abah nya, semoga arwah ditempatkan dikalangan org yang beriman...
    sakitnya dengar psal adik yg luka dalam perut tu...Alhamdulillah dah pulih seperti sedia kala...

    yang gembira tu, mesti senyum smpai telinga kan??hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas doanya Sis Linda. Aamin Ya Rabb 🤲🤲🤲🤲🤲

      Delete
  3. Al-Fatihah buat ayah MyIdeaKini....
    Kenangan sedih bersama insan tersayang memang tak dapat dilupakan.
    Btw, syukurlah memperolehi kenangan manis yang cukup membanggakan. Tahniah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi datang & singgah blog MYiDEAKiNi.. Terima kasih atas doanya Aamin Ya Rabb 🤲🤲🤲🤲🤲

      Delete
  4. al fatihah buat arwah abah... and alhamdulillah, adik nya dah sembuh semuanya
    wah..4 flat tu..congrats!!! kenangan sungguh tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah MA tak disangka plak dapat 4 budak flat.. ahaks 😀😁😂🤣

      Delete
  5. al fatihah buat arwah abah. sebak baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih LM atas doa. Aamin Ya Rabb 🤲🤲🤲🤲🤲

      Delete
  6. Tq kongsi pengalaman sedih dan gembira.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama sudi singgah & baca artikel di blog MYiDEAKiNi yer.. 🙏🙏🙏🙏🙏

      Delete
  7. i love this entry esp part google adsense...MZ teringin gak cuma lom ada masa nak buat research cara2 nak join google adsense tu.part sedey of course kematian...so far 2 in my loves, arwah ayah (2009) dan arwah abg (last year oct)... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-Fatihah (dibaca) buat arwah ayah & abang MZ. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempat di kalangan bersama para solihin. Aaamin Ya Rabb 🤲🤲🤲🤲🤲

      Delete
  8. Alfatihah untuk Abah ☺️. Bisa saya rasakan sedih sangat kehilangan orangtua di saat sebentar lagi momen lebaran..

    Ikut happy membaca memories indah yang Abang rasakan. Mendapat nilai perfect dan bisa jalan2 ke liar negara memang suatu hal yang susah nak lupa 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer bukan MYiDEAKiNi jer yang akan rasa kesedihan seperti itu, pastinya semua akan rasa yang sama jika kehilangan orang yang tersayang 😊😊😊😊😊

      Delete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: Cabaran Menulis Hari 3: A Memory
Cabaran Menulis Hari 3: A Memory
Cabaran Menulis Hari 3: A Memory | Dalam cabaran menulis kali ini, MYiDEAKiNi akan mulakan dengan Kenangan Sedih terlebih dahulu.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhk68i0M-U6jS5Pggg2c-cx1EXzSAykN26YD6iRfLe8Qg_hD6vTSuY3KEmGERMwRpH_fJ4gZM2GjV7sTvun_Vdp_IKSMjUU5zp7edLsqxpyGPnls98n4oXamaYdPpr7JlBID4dzo4xMII8gHTFB4Ke9BdY3_ikvuY8GisssIGRCs4drIF-aJQU9MfJ6Xhc/w205-h364/IMG-20220606-WA0012.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhk68i0M-U6jS5Pggg2c-cx1EXzSAykN26YD6iRfLe8Qg_hD6vTSuY3KEmGERMwRpH_fJ4gZM2GjV7sTvun_Vdp_IKSMjUU5zp7edLsqxpyGPnls98n4oXamaYdPpr7JlBID4dzo4xMII8gHTFB4Ke9BdY3_ikvuY8GisssIGRCs4drIF-aJQU9MfJ6Xhc/s72-w205-c-h364/IMG-20220606-WA0012.jpg
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2023/11/cabaran-menulis-hari-3-memory.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2023/11/cabaran-menulis-hari-3-memory.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel