Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

Belajar Buat Blog

Belajar Buat Blog

Belajar Buat Blog

belajar buat blogAdalah satu topik artikel yang sering di dengar dan dibaca di corong-corong blog pada pengguna internet khususnya blogger baru dan lama. Blog adalah satu platform interaksi dan komunikasi penyampaian teknik gaya penulisan dan salah satu sumber pendapatan sampingan seperti blog coretan isi hati, Tips Menu dan memasak, tips & tutorial, Gadget & Teknologi terkini, Benih & Herba dan banyak lagi.

Melalui pengalaman dalam membina sebuah blog dahulu di rasakan sangat susah dan tidak tahu mana perlu rujuk. Setelah menyertai satu bisnes yang melibatkan online, disitulah terciptanya blog bisnes dan akhirnya blog www.myideakini.com kekal sehingga kini. Tanpa guru, mungkin blog ini tidak akan wujud sehingga kini. Apa-apa pun terima kasih kepada Otai yang sudi menurunkan ilmu-ilmu blog ini pada MYiDEAKiNi. Hanya Allah sahaja dapat membalas jasamu itu. Jasamu tetap ku kenang sampai bila-bila.
Sepanjang pemerhatian MYiDEAKiNi dalam dunia blog secara sambilan, ada di antara mereka hanya tewas di pertengahan jalan dan ada juga yang kekal sehingga kini dengan ubahan teknik gaya penulisan yang menarik minat buat pembaca setianya. Bagi blogger yang kekal sehingga kini, mereka ini boleh di kategorikan sebagai:
  • Minat yang mendalam dalam penulisan di blog
  • Kupasan isu semasa dan terkini
  • Rajin dan mempunyai masa dalam mengumpul maklumat dalam penulisan
  • Pengguna blog yang bijak dimana mereka ini mengambil peluang dengan kemudahan internet yang disediakan
  • Menjadikan blog sebagai sumber pendapatan sampingan
  • Berinteraksi dan berkomunikasi dalam bentuk penulisan blog
  • Mempunyai idea-idea yang biasa dan luar biasa
  • Hati kental untuk kekal dengan penulisan blog
  • Jadikan blog adalah platform blog bisnes, informasi dan sebagainya
  • Dan banyak lagi kategori yang MYiDEAKiNi update dari semasa ke semasa.
Jadi, yang mana satukah ketagori anda? Kalau ada lain kategori, boleh nyatakan di ruangan komen artikel post, so mudah untuk MYiDEAKiNi kemaskini kategori-kategori yang tidak di nyatakan di atas.

Belajar Buat Blog
Berdasarkan dengan pengalaman yang ada, MYiDEAKiNi boleh kongsikan 5 Tips dan Pengisian Dalam Proses Belajar Buat Blog adalah seperti berikut:

#1 Belajar Buat Blog Jana Pendapatan

Ramai di antara blogger menjadikan blog sebagai sumber pendapatan sampingan secara sambilan atau sepenuh masa. Anda boleh lihat sendiri blogger seperti BenAshari, HasrulHassan, AhmadFaisal, Blog Redmummy, Emas Putih dan sebagainya. Anda boleh jadikan mereka ini sebagai ikon atau rujukan pengisian di blog anda.

#2 Belajar Buat Blog Banyak Berkongsi Ilmu

Secara automatiknya jika anda mempunyai blog, sudah pasti bermacam-macam cerita ingin dikongsikan dalam artikel sama ada ianya adalah berbentuk blog informasi, suka duka, e-diari, herba, sukan, motivasi, gadget & teknologi, gossip artis, dakwah & agama dan sebagainya. Anda bebas memilih apakah jenis blog yang sesuai dengan citarasa tersendiri yang boleh menguntungkan di masa-masa akan datang nanti.

#3 Belajar Buat Blog Berinteraksi Dan Berkomunikasi Blogger Seluruh Dunia

Anda sendiri maklum, belajar buat blog bukan sahaja anda boleh berinteraksi dan berkomunikasi dengan blogger local, malah di seluruh dunia. Jika anda mempunyai skil dan pandai dalam pelbagai bahasa, anda boleh berinteraksi dan berkomunikasi dengan blogger dunia luar berkenaan dengan tips & panduan SEO trafik blog yang boleh diserapkan teknik tersebut ke dalam blog anda sendiri.

#4 Belajar Buat Blog Adalah PERCUMA

Terdapat pelbagai blog medium yang disediakan oleh mana-mana hosting & domain provider seperti wordpress, blogspot, tumblr, yahoo blog dan sebagainya dimana anda sendiri bebas memilih apakah jenis medium blog yang serba dan ringkas untuk di kendalikan. Penggunaan blog medium blogpot adalah paling mendapat sambutan di kalangan blogger baru kerana sistem aplikasinya sangat ringkas dan mudah dikendalikan oleh pengguna blogger.

#5 Belajar Buat Blog Yang Berguna dan Informatif

Pastikan bahawa pengisian blog artikel yang berkualiti, berguna dan informatif. dimana pengisiannya yang boleh memberikan jalan penyelesaian setiap apa yang diterangkan. Manakala informatif yang dimaksudkan pengisian blog artikel yang betul dan apa yang dinginkan dan dicari oleh pengguna internet khususnya.

#6 Belajar Buat Blog Lebih Berguna Dan Bernilai Dari Blog Yang Lain

Dalam masa yang sama, kebanyakkan blogger di seluruh dunia akan menerbitkan artikel blog yang sama dengan apa yang pengisian blog artikel anda. Bagi mengatasi dari perkara ini berlaku, pengisian blog artikel mestilah berbeza dari yang lain dan lebih baik cara penyampaiannya agar pengguna internet akan berpuashati tanpa perlu membaca blog artikel yang seakan sama.

#7 Belajar Buat Blog Sumber Pengisian Blog Artikel Yang Dipercayai

Apakah bentuk artikel yang dipercayai?
Apapun artikel yang anda sajikan, alangkah baiknya sertakan sumber artikel yang dipercayai. Sebagai contohnya, artikel anda yang sajikan itu adalah berkaitan dengan insurans, jadinya didalam pengisian anda membahas dengan tips untuk memilih insurans yang terbaik. Bagi memperkuatkan tips pemilihan insurans, anda perlu dapatkan fakta-fakta dari laman web yang lain dan juga komen-komen positif dari pengguna internet (testimoni). Begitu juga dengan topik yang lain, perkara yang sama patut anda buat iaitu, membuat kajian, sumber fakta dan jalan penyelesaian yang boleh memberikan reputasi yang baik terhadap topik yang di perbincangkan.

Menyertakan link keluar (external link) akan lebih memburukkan artikel di mata SEO
Menurut kajian setakat ini, pihak google masih belum mengeluarkan kenyataan setakat ini yang menyebabkan penurunan trafik terhadap artikel yang menyertakan link keluar (external link). Justeru itu, pakar SEO dari luar negara sendiri menyarankan penggunaan dengan menyertakan link keluar (external link) akan memperkuatkan lagi artikel yang dibahas. MYiDEAKiNi secara peribadinya sangat bersetuju dan ini akan meningkatkan lagi reputasi artikel yang dibahas akan mendapat sambutan dan komen-komen positif di mata pengguna internet khususnya.

#8 Belajar Buat Blog Artikel Berkualiti Tinggi

Pengisian blog artikel berkualiti tinggi yang mempunyai unsur-unsur seperti yang diterangkan seperti diatas dimana ianya asli dan original dimana artikel ini adalah hasil dari sendiri tanpa ada unsur 'copy & paste' serta artikel yang dibahas tidak sama dengan laman web yang lain.

#9 Belajar Buat Blog Artikel Mestilah Menarik

Pengisian blog artikel yang disajikan sesuai dengan apa yang dibahaskan dan berkualiti menurut google. Anda juga boleh masukkan gambar dan video untuk mengukuhkan lagi artikel yang dibahas sehinggalah pengisian blog artikel itu di sukai ramai pengguna internet.

#10 Belajar Buat Blog Bukan Untuk Copy & Paste

Kebanyakan blogger mengambil jalan senang untuk "copy & paste" dari artikel blog yang lain dan ini sama sekali tidak dibenarkan oleh pihak google yang boleh menyebabkan blog trafik anda disekat. Oleh itu anda, untuk mengelakkan perkara ini tidak berlaku, sekurang-kurangnya anda letakkan nota kredit dibawah akhir artikel dimana sumber informatif ini dirujuk supaya penulis sebenar memberi kelonggaran dan tidak mengambil apa-apa tindakan yang menyalahi undang-undang.

Kesimpulannya, tidak kiralah anda adalah blogger baru atau lama (otai), inilah peluang anda untuk memuatturun panduan ringkas Belajar Buat Blog yang di sediakan khas oleh penganjur. Manalah tahu ilmu Belajar Buat sedikit sebanyak dapat membantu anda mempertingkat lagi trafik blog yang sedia ada. Pepatah melayu "Tuntutlah Ilmu Sehingga Ke Negara China Sekalipun". Ini bermakna menuntutlah ilmu di mana-mana sekalipun walaupun ianya sekadar di internet. Asalkan ianya adalah ilmu yang berguna kepada semua.

Belajar Buat Blog

Senarai Peserta Contest SEO Belajar Buat Blog:

  1. calrasepatrick.blogspot.com
  2. nonasani.blogspot.my
  3. missobsesi.blogspot.my
  4. sayidahnapisah.com
  5. mommyfiqa.com
  6. bloggerlelaki.com
  7. ciklapunyabelog.blogspot.my
  8. dianarashid.com
  9. susahsenangblogger.com
  10. at-tarmizi.blogspot.my
  11. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  12. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  13. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  14. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  15. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  16. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  17. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  18. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  19. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  20. <Url Blog> dapat bayaran RM30
  21. <Url Blog>
  22. <Url Blog>
  23. <Url Blog>
  24. <Url Blog>
  25. <Url Blog>
  26. <Url Blog>
  27. <Url Blog>
  28. <Url Blog>
  29. <Url Blog>
  30. <Url Blog>
  31. <Url Blog>
  32. <Url Blog>
  33. <Url Blog>
  34. <Url Blog>
  35. <Url Blog>
[feature]belajar buat blog

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 27
  1. Ramai penulis blog kata, jangan menulis sebab duit. Tapi, saya pulak berpandangan, kita akan jadi lebih semangat dan lebih kreatif bila kita dibayar apabila menulis :D

    Entahlah... orang lain saya tak tau la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain orang lain pendapat. So ikut kata diri sendiri dan tak perlu ikut kata orang lain. Jika kita ikut dengan kata orang lain, sampai bila kita nak menuju kepuncak kejayaan< Betul tak?

      Delete
  2. gud luck kpd smua peserta.. SEO bkn ssuatu yg mudah tp berbaloi lau pndai.. :D

    p/s : hi... sy dtg blogwalking dan sy dh follow blog comel awk ni.. hope awk sudila juga follow blog baru sy ye.. :D ty..
    banyak info menarik yang saya kongsikan di www.1001petua.com .. InsyaAllah, awk pasti tak kan menyesal.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi follow blog MYiDEAKiNi yang tidak seberapa ni yer :)

      Delete
  3. belajar buat blog merupakan satu aktiviti yang banyak manfaatnya...

    semoga berjaya dalam kontes seo Belajar Buat Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 100% ucapan dr Tuan Hanafi. Terima kasih sudi singgah blog MYiDEAKiNi. Semoga berjaya juga dalam pertandingan blog SEO yer :)

      Delete
  4. Semoga berjaya.

    Mohon tunjuk ajar blogger baru seperti saya ;-) . Salam perkenalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi singgah blog MYiDEAKiNi yang tidak seberapa gah seperti blog2 yang lain :)

      Delete
  5. Salam Nur Khairul..... Wow.... Cukup panjang artikel yang ditulis. Banyak yang boleh dibuat panduan.

    Semoga berjaya bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otai blogger TopSeoFriendly masih berbisa...Terima kasih sudi singgah blog MYiDEAKiNi yer :)

      Delete
  6. Good luck abam...Padat sungguh penerangan tentang belajar buat blog,fiqa sendii pun masih banyak perlu belajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Afiqah. Good luck dalam persaingan kontest SEO blog... Kipidap :)

      Delete
  7. Salam perkenalan.. blogwalking dan done follow blog ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan juga...Anyway TQ sudi follow blog MYiDEAKiNi :)

      Delete
  8. Persaingan untuk keywords belajar buat blog terlale sengit. semoga berjaya :)

    ReplyDelete
  9. Banyak faedah yang kita boleh dapat dari berblog

    ReplyDelete
  10. Terima kasih atas tips belajar buat blog yang dikongsikan. Harapnya ramai boleh ikuti tips blogging dan belajar cara betul buat blog.

    Jika ikut panduan, tips, teknik yang betul, boleh jana income kerja dari rumah sahaja dengan tulis blog ni.

    ReplyDelete
  11. Entri yg menarik.Moga berjaya dalam contest ini. :)

    ReplyDelete
  12. VIPQIUQIU99.COM AGEN JUDI DOMINO ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA

    Kami VIPQIUQIU99 AGEN JUDI DOMINO ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA mengadakan SEO Kontes atau Kontes SEO yang akan di mulai pada tanggal 20 Januari 2017 - 20 Mei 2017, dengan Total Hadiah Rp. 35.000.000,- Ikuti dan Daftarkan diri Anda untuk memenangkan dan ikut menguji kemampuan SEO Anda. Siapkan website terbaik Anda untuk mengikuti kontes ini. Buktikan bahwa Anda adalah Ahli SEO disini. Saat yang tepat untuk mengetest kemampuan SEOAnda dengan tidak sia-sia, hadiah kontes ini adalah Rp 35.000.000,-

    Tunggu apa lagi?
    Kontes SEO ini akan menggunaka kata kunci (Keyword) VIPQIUQIU99.COM AGEN JUDI DOMINO ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA Jika Anda cukup percaya akan kemampuan SEO Anda, silahkan daftarkan web terbaik Anda SEKARANG JUGA! Dan menangkan hadiah pertama Rp. 10.000.000. Keputusan untuk Pemenang Akan di tentukan dengan aturan kontes SEO yang dapat dilihat di halaman ini.

    Tunggu apa lagi? Ikuti kontes ini sekarang juga!

    CONTACT US
    - Phone : 85570931456
    - PIN BB : 2B48B175
    - SKYPE : VIPQIUQIU99
    - FACEBOOK: VIPQIUQIU99

    ReplyDelete
  13. terima kasih...info yang sangat berguna

    ReplyDelete
  14. otai masih berbisa. nak kena baca lebih pasal SEO ni. Btw tq sharing.

    ReplyDelete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: Belajar Buat Blog
Belajar Buat Blog
Belajar Buat Blog
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWPUy0lUMewS5v1YprFJSyI3M9YMCuW6aXd2UBMRR1JlIdmOBgnYCESiTAHfPo_gsF-EOayaoT4fgMjJOSna4Q4mey1flLXvokXy8BxxkGyivjd2kqV7ugbq1sRx6FSGjC7VefngrstR4/s320/Belajar+Buat+Blog.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWPUy0lUMewS5v1YprFJSyI3M9YMCuW6aXd2UBMRR1JlIdmOBgnYCESiTAHfPo_gsF-EOayaoT4fgMjJOSna4Q4mey1flLXvokXy8BxxkGyivjd2kqV7ugbq1sRx6FSGjC7VefngrstR4/s72-c/Belajar+Buat+Blog.png
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2017/01/belajar-buat-blog.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2017/01/belajar-buat-blog.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel