Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

10 Cadangan Komen Diblog

10 Cadangan Komen Diblog

Blog Comment10 Cadangan Komen Diblog | Setelah meneliti dan kajian dari MYiDEAKiNi, bahawa komen yang positif juga merupakan salah satu faktor untuk meningkatkan trafik serta SEO blog anda. Bukan mudah untuk mendapatkan komen yang membina dan mesra SEO dari pengguna dan ianya bergantung kepada artikel yang memberikan kesan dan berguna kepada pembaca tersebut.

Disini MYiDEAKiNi akan huraikan 10 Cadangan Komen diblog yang boleh di jadikan rujukan serta panduan kepada anda dan boleh di praktikan ketika untuk menjadi pengomen di blog yang lain. Antaranya:

Reading An Article#1. Baca 5 artikel terakhir yang dibuat oleh penulis blog: Andaikata pengunjunga blog adalah seorang pembaca blog dan tidak pernah mempunyai apa-apa blog/ komuniti sebelum ini, menjadikannya sebagai pengulas artikel di blog anda. Pembaca blog yang setia dapat merasakan blog anda adalah seorang penulis yang baik, kepentingan kepada pembaca, perspektif dan gaya penulisan anda yang lebih cenderung kepada maklumat artikel yang berguna kepada mereka. Ini akan membantu memberikan kesan impak yang positif di blog anda.

#2. Baca sekurang-kurangnya 3 artikel berserta dengan penilaian komen: Sudah pasti anda akan melawat blog dari blogger yang lain, bukan? Baca sekurang-kurangnya 3 artikel dan berikan penilaian komen diblog mereka. Penilaian serta komen anda akan membuatkan penulis merasakan anda juga adalah seorang pembaca blog/ blogger yang setia kerana setiap artikel pasti ada komen-komen yang positif yang membina untuk mereka.

Balas Komen Pengunjung
#3. Baca komen di pos artikel dan balas komen tersebut: Jelas menunjukkan anda adalah seorang yang aktif dalam penulisan blog. Jika tidak di balas, maka pembaca atau pengunjung akan merasakan komen mereka di abaikan dan sekaligus merasakan blog anda tidak aktif/ pasif. Bayangkanlah jika artikel anda di penuhi dengan puluhan atau ratusan komen yang positif, anda akan kerugian pembaca atau pengunjung yang membaca di blog anda kerana komen-komen mereka di abaikan begitu sahaja.

#4. Tulis "lebih daripada tweet dan kurang daripada blog post": Maksudnya disini, ramai pengguna lebih menyukai aplikasi twitter kerana sistem yang sangat mudah dan ringkas berbanding sitem blog. Jumlah post setiap artikel sebenar adalah terpulang kepada anda sendiri jika berbanding menggunakan aplikasi tweet kerana ianya secara umum. Jumlah patah perkataan di tweet adalah 140 sahaja dan hanya 2-3 perenggan. Terlalu singkat untuk dijadikan blog dan ianya adalah ideal bagi pengguna tweet. Ia mudah dan senang tetapi memberikan anda ruang yang cukup untuk membuat satu titik post artikel yang memberikan impak positif. Dalam erti kata "ayat kena baik, punya". Jika anda ingin mendapatkan komen yang baik dan berguna, penggunaan aplikasi tweet dalam pemasaran blog anda dengan memasukkan link blog supaya pengguna tweet akan terus berkunjung di blog dan sekaligus meninggalkan komen jika artikel tersebut memberikan info berguna kepada pengguna tweet.

Spam Komen dalam artikel#5. Jangan sekali-kali meninggalkan url link:  Jika anda seorang blogger yang baik, sudah pasti anda tidak akan meninggalkan apa-apa url link di ruangan komen blog yang lain kerana sistem google akan mengesan url link tersebut adalah berbentuk spam atau sebaliknya. Jika di dapati spam, maka anda akan di anggap sebagai seorang "spammer". Ianya jelas dan meyalahi dalam dunia blog dan blog anda tidak akan di index oleh sistem google, sekaligus blog anda tidak akan di paparkan dalam sistem google carian.

#6. Anda boleh membuat pautan komen di artikel: Jika anda membuat artikel dan mengaitkan isi artikel blogger lain sebagai rujukan, ianya sangat di galakkan dalam penulisan kerana sekaligus mempromosi blog artikel tersebut kepada pembaca atau pengunjung. Sudah pasti anda akan jadikan  artikel tersebut sebagai rujukan di artikel anda. Sebagai contohnya artikel yang anda boleh di jadikan contoh serta rujukan: Minyak Herba Asmak Penawar Asma.

Photo Profile Blogger#7. Gunakan nama dan foto sebenar: Kepercayaan adalah sangat penting dalam menghubungkan antara blogger kerana mereka boleh mengenali anda melalui nama dan foto, walaupun ianya sekadar di alam maya seperti yang di gunakan dalam aplikasi media sosial twitter, facebook, instagram, Google+ dan sebagainya. Ianya melambangkan identiti anda yang sebenar dalam dunia blogging. Jangan sesekali menggunakan  foto haiwan atau kartun, sekaligus pembaca dan pengunjung sukar untuk meninggalkan komen di blog anda.

#8. Bersifat jujur ​​tentang siapa anda dan mengapa anda di blog: Anda mungkin pernah mengalami dengan penipuan yang berleluasa di media sosial dengan mengakui mereka ini adalah seorang  pemasaran online, pengurus, pakar SEO dan sebagainya tetapi tidak melambangkan kejujuran kerana mereka ini mengambil kesempatan keatas kelebihan anda. Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian MYiDEAKiNi bahawa kejujuran seseorang boleh di nilai dengan gaya penulisan serta motivasi dalam diri sendiri supaya pembaca atau pengunjung dapat mengenali dengan sifat sebenar anda. Jadi mereka sekaligus akan sentiasa memberikan pendapat serta menyokong dengan penulisan anda di komen artikel.

#9. Menggalakkan komen artikel anda di laman sosial: Setiap blogger sudah pasti akan mendapatkan pembaca atau pengunjung melalui media sosial yang lain seperti twitter, facebook, instagram, google+ dan sebagainya. Mereka akan menggunakan peluang ini untuk mencari seberapa pembaca atau pengunjung untuk melawat blgo artikel yang dikongsikan serta memberikan kesan impak yang positif. Sebagai contoh:
Komen Melalui Aplikasi Twitter

#10. Membina profil link anda di tempat yang sesuai: Meninggalkan komen anda yang tidak berkaitan dengan artikel yang di perbincangkan akan di anggap blog spam. Sebagai contohnya, anda meninggalkan komen di blog/komuniti perniagaan sedangkan anda bukanlah mempromosi produk atau sebagainya dan sebahagian besar blog/komuniti akan menganggap komen anda adalah spam. Sekurang-kurangnya komenlah di blog/komuniti yang bersesuaian dengan topik yang diperbincangkan.

Jadi kesimpulannya, untuk memberikan impak yang baik terhadap blog anda, pastikan anda mempunyai salah satu cadangan yang di perbincangkan oleh MYiDEAKiNi. Jika ada yang silap, perbaiki lagi gaya mutu penulisan mengikut cara tersendiri. Kepercayaan dan kejujuran dalam penulisan blog sangat penting. Bukan mudah untuk menjadi senang serta mencapai ketahap itu, binalah kredibiliti anda sebagai seorang penulis blog. Hati-hati dalam penulisan kerana media sosial juga adalah pencetus kepada fitnah. Selamat membaca! Jangan lupa tinggalkan komen yang bernas yer!

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 10
  1. keren artikelnya kak,mudah-mudahan bisa jadi pembelajaran untuk menaikan traffic jualan saya www.vnfclothing.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen. Good luck untuk kamu punya trafik blog jualan ya! Keep reading!

      Delete
  2. nice sharing... terima aksih, sngat berguna bg akak....

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Terima kasih sudi singgah & komen. Anyway selamat datang ke blog MYiDEAKiNi :)

      Delete
  4. Tglkn url di link tu ldg buat jgk kalau bw dr contest y sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tiada masalah kalau nk tinggalkan URL link untuk kontest :)

      Delete
  5. nice tips bos.. terima kasih berkongsi pd kami
    insyaAllah semoga blogger2 memahami prinsip berblogging

    ReplyDelete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: 10 Cadangan Komen Diblog
10 Cadangan Komen Diblog
10 Cadangan Komen Diblog
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjfWfC7lDgzl5puGovRcw69PdWPvGBmB_S8CzY4tBX9IVDTsJzGhZG1ZojMvRwn_wevm-rO2MnZs2CDAMa1F1poP5r8nnjWmrMHqcenM19MMaMOG6h-3pBYA6CaOMTcRxHh8y2VBmZRww/s320/blog_comments.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjfWfC7lDgzl5puGovRcw69PdWPvGBmB_S8CzY4tBX9IVDTsJzGhZG1ZojMvRwn_wevm-rO2MnZs2CDAMa1F1poP5r8nnjWmrMHqcenM19MMaMOG6h-3pBYA6CaOMTcRxHh8y2VBmZRww/s72-c/blog_comments.jpg
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2016/11/10-cadangan-komen-diblog.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2016/11/10-cadangan-komen-diblog.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel