Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

10 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Bitcoin

Anda perlu tahu Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital tanpa kertas dan duit syiling (fiat), ianya adalah mata wang digita

10 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Bitcoin

Masih ada di antara anda yang masih tidak tahu mengenai dunia wang kripto yang di kenali Bitcoin. Jadi dengan pemahaman dan pengalaman MYiDEAKiNi dengan dunia kripto, artikel ini dihasilkan dimana MYiDEAKiNi akan terangkan 10 Perkara Penting Anda Perlu tahu Bitcoin.

1. Apa Itu Bitcoin?

Anda perlu Tahu Bitcoin kerana Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital tanpa kertas dan duit syiling (fiat), ianya adalah mata wang digital. Kiraan dan bacaan Bitcoin di mulai dengan pengakhiran 8 nilai titik perpuluhan iaitu:
1.00000000BTC atau 100,000,000juta satoshi.

2. Siapa Yang Mencipta Idea Bitcoin?

Konsep Bitcoins telah di ciptakan oleh Satohi Nakamoto, seorang yang tidak mahu dikenali didunia nyata. Beliau dikatakan dari Jepun tetapi ID email beliau adalah dari Jerman ditambah perisian Bitcoin yang tidak terdapat di negara Jepun. Beliau menciptakan sistem dan perisian Bitcoin (yang digunakan untuk sebarang transaksi) pada 2009 tetapi hilang pada tahu 2010.

Sistem developer lain berhenti mendengar berita daripada beliau pada tahun 2010 dan banyak spekulasi muncul mengenai identiti sebenar beliau. Ada juga yang beri pendapat bahawa namabeliau hanya campuran nama syarikat popular di negara Jepun iaitu SAmsung TOSHIba NAKAmichi MOTOrola, tetapi apa yang beliau ciptakan adalah sekadar dunia fantasi setiap orang inginkan dengan penggunaan yang berteknologi di dunia. Sebab itulah anda perlu tahu Bitcoin dan pencipta yang mencipta wang digital Bitcoin ini.

Anda Perlu 3. Apa Yang Istimewa Tentang Sistem Bitcoin?

Bitcoin adalah satu sistem yang membolehkan anda untuk melakukan urus niaga mata wang tanpa identiti dan tiada siapa yang tahu identiti pembayaran atau segala maklumat lain yang berkaitan dengan pembayaran termasuk si penghantarnya dan si penerimanya dan lain-lain.

Satoshi melakukannya dengan membuat sistem rangkaian peer to peer dan tidak di kawal oleh sebarang pihak berkuasa atau bank tetapi di kendalikan oleh penyumbang rangkaian dan peminat kebebasan, yang menyumbangkan masa dan tenaga untuk inovasi ini. Pada dasarnya, orang lain boleh melakukan transaksi wang dan tiada pihak berkuasa atau organisasi akan mengetahui mengenainya.

Satoshi Nakamoto begitu berbakat sehingga beliau juga dapat menyelesaikan masalah perbelanjaan wang berganda digital dalam sistemnya.

4. Apakah Perbelanjaan Berganda?

Kita boleh membuat banyak salinan data digital. Sebagai contoh pengguna menyalin perisian dan menjualnya sebagai salinan palsu atau salinan cetak rompak. Pengguna yang membeli akan mungkin menghadapi masalah yang sama dengan mata wang digital.- seseorang boleh menyalin mata wang digital (cuba andaikan RM10) dan sesiapa menyalin dan menggunakannya sebanyak mana yang dia suka (seberapa banyak nilai RM10)

Cara dan kaedah Satoshi Nakamoto menyelesaikan masalah ini dengan menunjukkan semua urus niaga dalam senarai awam. Setiap kali transaksi baru dibuat, kesahihannya diperiksa terlebih dahulu dengan mengesahkan daripada senarai mata wang digital yang tidak digunakan sebelum ini. Dengan cara ini, tidak ada yang boleh menyalin mata wang dan menggunakannya untuk lebih daripada satu masa. Ia adalah idea yang mudah tetapi berkesan untuk menghentikan perbelanjaan Bitcoin berganda  yang sama.

5. Bagaimanakah Senarai Awam Dibuat Tanpa Identiti Secara "Anonymous"?

Penyenaraian awam hanya menunjukkan ID transaksi dan jumlah mata wang yang dipindahkan. Anda akan menjadi tanpa identiti (anonymous) didalam sistem kerana anda tidak perlu memberikan apa-apa butir-butir peribadi anda seperti nama, alamat, e-mail, nombor telefon, ID dan lain-lain. Sebagai perbandingan, apabila anda menggunakan gerbang pembayaran seperti pemindahan wang ke akaun lain atau membeli apa bentuk barang mahupun servis, anda perlu memberikan segala perkara butiran peribadi.

Anda Perlu Tahu 6. Jadi, Bagaimana Hendak Gunakan Bitcoin?

Bitcoin disimpan didalam dompet digital (wallet) yang anda boleh simpan dalam komputer anda, atau di laman web yang akan menguruskan dan melindungi wallet anda untuk anda. Anda boleh mempunyai banyak wallet dan alamat Bitcoin (Bitcoin Address, dimana anda menerima wang dari orang lain) sebagaimana yang anda suka. Untuk pemahaman yang lebih dalam, anda pelu tahu dengan artikel Xapo, E-wallet Bitcoin Dipercayai Ramai Pengguna

Apa lagi, anda boleh menggunakan perisian Bitcoin menggunakan Tor untuk  menghalang sesiapa daripada menjejaki alamat IP anda- dijamin tanpa dikesan!

7. Berapa Ramai Pengguna Yang Menggunakan Bitcoin?

Pada saat ini, 14 Juta dan lebih dari itu pengguna Bitcoin yang wujud dengan bernilai 5 billion USD dan mungkin lebih dari itu. Jangan anda ketinggalan kebelakang yer!

8. Bagaimana Saya Memperolehi Bitcoin?

Menggunakan dan mendapatkan Bitcoin adalah benar-benar mudah. Ada pelbagai cara untuk mendapatkan Bitcoin. Antaranya adalah seperti berikut:
  • "Mining" Bitcoin
  • Pertukaran mata wang (Bitcoin sebagai balasan Dollar atau Euro) melalui perkhidmatan pembekal Bitcoin atau di kenali Cripto exchanger seperti Bittrex, Yobit, TradeSatoshi dan sebagainya
  • Yang menyediakan servis kepada orang lain dalam pulangan nilai Bitcoin (Trader's, Seller dan sebagainya)
  • Faucet atau sebuah platform web yang memberikan nilai bitcoin dengan PERCUMA. Anda juga boleh baca artikel Hasil Profit Faucet Tanpa Modal
Untuk memperolehi dan mengumpulnya sehingga 1.00000000BTC anda mesti melalui 8 nilai titik perpuluhan. Sebagai contohnya, jika anda menerima 100 satoshi dari mana-mana faucet atau platform PERCUMA, jadi bacaannya melalui nilai bitcoin adalah 0.00000100BTC. Faham ke faham? Kalau masih keliru, sila tinggalka komen yer.. :)

 9. Apa itu "Mining Bitcoin"?

Mining adalah satu proses pengestrakan mata wang bitcoins. Mining  Bitcoin adalah satu perniagaan dimana kebanyakan pelombong bitcoin (miners) akan 'mining' bitcoin untuk mendapatkan keuntungan. Bitcoin ini ditempa menggunakan perisian khas (dikenali sebagai bitcoin miner) yang cuba untuk mencari sebuah blok baru dalam rantaian rangkaian bitcoin.

setiap kali sebuah blok baru ditemui, penemunya akan diberi dengan 25 bitcoin. Secara teknikal, komputer akan melakukan pengiraan hash yang panjang dan sukar untuk mencari sebuah blok baru.

10. Bagaimana Cara Belanja Bitcoin?

Membelanjakan Bitcoin adalah agak mudah. Anda boleh menghantar Bitcoin pada seseorang hanya dengan melalui wallet address sama ada membeli barangan atau menderma kepada yayasan bukan untung yang menerimanya seperti Wikileaks, P2P Foundation, Operasi Anonymous, Free Software, Archive.org. Untuk pemahaman lebih jelas lagi, anda boleh baca artikel Xapo, e-wallet Bitcoin Dipercayai Ramai Pengguna.

Anda boleh menghantar Bitcoin pada sesiapa sahaja apabila anda tahu alamat Bitcoin (Bitcoin Address) mereka.

Untuk barang dagangan, anda boleh membeli produk dari peniaga yang menerima nilai Bitcoin.

Kesimpulan Dengan Perkara Penting Anda Perlu Tahu Bitcoin

Sistem Bitcoin semakin cepat diterima pakai oleh pengguna. 1.0BTC mempunyai  bernilai RM100 2 tahu yang lalu dan kini nilainya pernah mencecah RM80K. Pakar keselamatan dan peminat kebebasan digital memuji sistem Bitcoin kerana menjadi salah satu jenis sistem yang membuka pintu kepada kemungkinan. Oleh kerana ciri-ciri yang tidak mahu namanya disiarkan dijamin, ia digunakan oleh orang-orang yang  bimbang privasi mereka.

Oleh kerana tiada pihak berkuasa boleh mengeaan urus niaga, ini juga membawa kepada penyalahgunaan sistem sebagai contoh, dalam kerja-kerja haram. Tetapi hanya kerana ia boleh digunakan untuk tujuan yang menyalahi undang-undang, tidak bermakna kita haru melakukannya. Artikel ini di tulis semata-mata dalam usaha untuk mewujudkan kesedaran kepada pembaca blog MYiDEAKiNi tentang teknologi ini.

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 3
  1. owh semakin faham dengan bitcoin nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kalau dah faham... Bitcoin ini adalah nilai matawang digital... Bukannya program atau platform.... :)

      Delete
  2. hello selamat pagi kak, izin singgah ya :)

    ReplyDelete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: 10 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Bitcoin
10 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Bitcoin
Anda perlu tahu Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital tanpa kertas dan duit syiling (fiat), ianya adalah mata wang digita
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhx06krRf1er3FHvkKPSur_0luMtCgWZipDioJa6anaiYjmwOHO7RxsTQFqJa_X_tZ_N1e2s4_O0B_-hJ7dCIFidGEduFlfh0_IcN0cGCBfNTdIxKtOtbNFEZqcriO6-pccJn-BhQiyx18/s320/bitcoin+wang+digital.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhx06krRf1er3FHvkKPSur_0luMtCgWZipDioJa6anaiYjmwOHO7RxsTQFqJa_X_tZ_N1e2s4_O0B_-hJ7dCIFidGEduFlfh0_IcN0cGCBfNTdIxKtOtbNFEZqcriO6-pccJn-BhQiyx18/s72-c/bitcoin+wang+digital.jpg
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2018/03/10-perkara-penting-anda-perlu-tahu-bitcoin.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2018/03/10-perkara-penting-anda-perlu-tahu-bitcoin.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel