Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

Tetapan Asas Blogger Dari Blogspot

Tetapan Asas Blogger Dari Blogspot

Logo BlogspotTetapan Asas Blogger Dari Blogspot | Bagi anda yang masih baru berjinak-jinak dalam blogspot dan teringin untuk memiliki blog sendiri, MYiDEAKiNi akan tunjuk paparan asas blog satu persatu supaya anda perlu tahu dan faham setiap fungsinya. Semoga artikel ini dapat memberi manfaat kepada anda. Perkara yang paling penting anda perlu ada adalah email. Setiap pendaftaran blog mesti akan melalui email.

Di entri yang lalu, MYiDEAKiNi telah terangkan dengan terperinci berkaitan pengisian blog yang berkualiti menurut google. Lagi bagus jika anda mempunyai email dari gmail, salah satu produk dari google itu sendiri. Anda sudah boleh mendaftar terus kerana google sudah mempunyai rekod anda. Jadi tidak perlulah anda mendaftar akaun yang baru. Menggunakan platform dari blogspot sangat mudah dan ringkas berbanding platform wordpress. Malah banyak lagi platform blog yang disediakn oleh syarikat yang lain secara percuma kepada pengguna. Terpulang kepada anda untuk memilihnya tetapi didalam artikel ini, MYiDEAKiNi hanya menyentuh kepada platform blogspot sahaja.

Dashboard Blogger
Dashboard | Paparan imej sebelah ini adalah gambaran sebenar platform blogger dimana ianya juga boleh dikenali sebagai "dashboard" utama dalam tetapan blog anda. Setiap menu tetapan mempunyai fungsinya tersendiri dan ianya sangat mudah di kendalikan oleh penggunanya.

Didalam menu overview menunjukkan keseluruhan perjalanan blog anda semasa anda berblogging. Diruangan inilah anda boleh membuat penilaian terhadap tajuk penulisan anda secara menyeluruh.
Antara menu fungsi sistem blogger:
  • Newpost
  • Overview
  • Posts
  • Pages
  • Comments
  • Stats
  • Earning
  • Campaign
  • Layout
  • Template
  • Settings
Post | Di menu "Post" inilah anda boleh menyediakan sajian artikel bermacam-macam tidak kisahlah ianya perkongsian, tutorial atau sebagainya. Dalam ruangan ini ianya terbahagi kepada tiga bahagian iaitu All, draft dan published. Artikel anda akan di asingkan secara automatik jika ianya di set-kan draft atau published. Anda boleh lihat contoh artikel di sebelah ini yang telah diasingkan mengikut tetapan masing-masing. Jumlah keseluruhan artikel di blog ini sebanyak 430, tidak termasuk artikel yang sudah "Published" atau "Draft".

PagesPages | Manakala di bahagian menu "Pages" ini pula adalah artikel utama yang penting. Terbahagi kepada tiga bahagian iaitu All, draft dan published. Biasanya kedudukan tetapan ini di bahagian "header" blog anda. Di menu "Pages" ini, anda juga boleh sorokkan artikel penting seperti artikel terma dan syarat, hubungi, alamat dan macam-macam lagi artikel yang mana anda rasa perlu dijadikan artikel penting atau utama dalam blog anda.


Tab Menu Header

Selain itu, anda juga boleh letakkan nama menu di pages header ini dan tidak perlu membuat sebarang artikel di ruangan pages. Hanya menggunakan backlink url seperti ini: "contents". Terpulang pada kreativiti anda sendiri. Jika anda sudah mahir dengan tetapan di ruangan menu "Pages" dan anda boleh gunakan koding html nanti.

Comments | Ruangan menu "Comments" ini pula, anda boleh review keseluruhan komen di setiap artikel yang telah dikomen oleh pengguna atau pelawat yang datang melawat dan membaca blog anda sama ada ianya berbentuk komen atau spam. Sistem komen ini akan generate jika komen itu berbentuk spam, secara automatik akan di masukkan ke dalam ruangan spam komen. Diruangan ini juga anda boleh membuat tetapan pengesahan komen sebelum ianya terpapar terus di artikel dan memudahkan anda review komen terlebih dahulu.

Comments Setting
Komen yang tidak berbentuk "Spam" akan terus dipaparkan jika tidak di tetapkan sebagai komen review

Spam Setting
Komen yang berbentuk spam akan di tapis terlebih dahulu dan akan dimasukkan ke ruangan "Spam"

Stats BlogStats | Seperti yang diperbincangkan sebelum ini, salah satu menu tab "Overview" tergolong dalam menu tab Stats. Di dalam tetapan Stats ini terbahagi kepada 4 bahagian iaitu Overview, Posts, Traffic Sources dan Audience. Ruangan sistem ini telah menganalisis keseluruhan blog anda terutamanya pada artikel yang telah berjaya dikongsikan untuk tatapan pembaca atau pelawat blog.

Earning Campaigns 
Earnings & Campaigns | Pihak google blogger telah menyediakan satu ruangan iklan untuk anda menjana pendapatan dari blog anda sendiri. Jadi kedua-dua tab menu ini tidak perlu di huraikan kerana ianya terlalu teknikal dimana anda perlu mendaftar akaun Adsense dan Adwords. Kedua-dua sistem ini saling berhubungkait antara satu sama lain dan blog anda sekurang-kurang perlu bertapak lama serta aktif. Untuk Menu Earnings ini pula adalah susunan iklan mengikut standard yang telah di tetapkan oleh pihak google untuk penggunanya. MYiDEAKiNi telah kongsikan sedikit info mengenai akaun adsense, so anda boleh baca di [SINI]

Template LayoutLayout | Bergantung kepada pemilihan template yang sedia ada oleh google atau dari designer template sama ada ianya percuma ataupun berbayar. Ianya berkaitan antara satu sama lain dengan template dan layout dimana anda. Biasanya terbahagi kepada beberapa bahagian penting seperti berikut:
Header
Body
Side Bar
Footer
Anda boleh terokai ruangan ini dengan bantuan teknikal google atau pengkongsian info-info website yang lain supaya anda lebih tahu lagi terperinci dengan sistem ini. Jika anda sudah mahir dalam mengendalikan blog, sudah pasti mempunyai idea dan kreativiti anda tersendiri nanti.

Template BlogTemplates | Seperti yang diterangkan di bahagian Menu Layout, ianya di ibaratkan seperti pakaian untuk blog anda. Di ruangan inilah anda mempunyai banyak pilihan untuk membuat pilihan template blog anda. Bermacam-macam rekabentuk template yang begitu kreatif dan ianya bergantung kesesuaian serta fungsi blog anda itu sendiri. Jika blog anda berasaskan perniagaan e-cart, anda tidak akan sesekali memilih templates yang berbentuk majalah. Memang tidak sesuai langsung dengan pemilihan templates tersebut. Langkah yang patut anda lakukan untuk bahagian ini seperti berikut:

  1. Memuatnaik templates di bahagian tetapan "Back up/ Restored" hujung sebelah kanan.
  2. Dokumen yang di muatturun adalah berbentuk fail .ZIP / RAR format dan terlebih dahulu unzip folder tersebut.
  3. Memuatnaik templates yang baru. Dokumen templates adalah berbentuk fail .XML format.

Di ingatkan anda perlu 'back up' templates sedia ada terlebih dahulu, sebelum anda memuatnaik rekabentuk template yang baru.

Setting TemplateSettings | Ini adalah bahagian yang paling penting dalam mengendalikan sesebuah blog. Diruangan ini juga anda akan menjenamakan blog anda. Di dalam bahagian tetapan ini terbahagi kepada beberapa bahagian seperti:
  • Basic
  • Posts, comments and sharing
  • Email
  • Language and formatting
  • Search preferences
  • Other
Di paparan setiap bahagian mempunyai fungsinya tersendiri dan anda boleh 'explorer' sendiri. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, boleh tinggalkan komen di ruangan entri ini. In Shaa Allah MYiDEAKiNi akan menjawab pertanyaan anda. Berminat dengan penukaran domain? Baca ini: Servis Tukar Domain atau anda boleh hubungi melalui whatsApp MYiDEAKiNi: 016-689 3037. Tanpa sokongan anda siapalah MYiDEAKiNi.... Assalamualaikum...

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 2
  1. Perkongsian yg bagus....

    Jemput join segmen bloglist di blog... http://ciklapunyabelog.blogspot.my/2016/11/segmen-bloglist-1-december.html

    ReplyDelete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: Tetapan Asas Blogger Dari Blogspot
Tetapan Asas Blogger Dari Blogspot
Tetapan Asas Blogger Dari Blogspot
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRtqy23KFU9NjkHUSq5Zq-aU4WlGYM5U-BEkJA4QWr3oOPG33zzuBvtzIxIYTQNVxEm7dKHEIVBkhM0q9s6rlIwSIUoRlYbHMPlzZg-3_Ok4iFwapbBfKmWQblgUktyccN101dacuVdxo/s200/Blogger_logo.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRtqy23KFU9NjkHUSq5Zq-aU4WlGYM5U-BEkJA4QWr3oOPG33zzuBvtzIxIYTQNVxEm7dKHEIVBkhM0q9s6rlIwSIUoRlYbHMPlzZg-3_Ok4iFwapbBfKmWQblgUktyccN101dacuVdxo/s72-c/Blogger_logo.png
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2016/10/tetapan-asas-blogger-dari-blogspot.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2016/10/tetapan-asas-blogger-dari-blogspot.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel