Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

Mati Itu Kepastian, TakdirNya Siapa Sangka!

Mati Itu Kepastian, TakdirNya Siapa Sangka!

Mati Itu Kepastian, Takdirnya Siapa Sangka! Assalamualaikum dan Salam sejahtare, Selamat datang di blog MYiDEAKiNi dot com. Tidak di duga, minggu ini sahaja MYiDEAKiNi mendapat berita 2 artis pergi buat selamanya. Salah seorangnya adalah Yus Jambu, Pelawak Malaysia dan Seorang lagi adalah Seniwati Mariani atau Mariam Ismail.  

Entah esok atau lusa, kita pula yang pergi tetapi apakan daya hanya redha dengan pemergian mereka. Yang pastinya kita sebagai hamba Allah juga akan mati tetapi tidak pasti bila dan dimana, tidak kira muda, tua, lelaki atau perempuan. Mati itu dalam pelbagai situasi. Berdoalah agar kita sentiasa mati dalam dalam iman dan minta di jauhkan mati dalam keadaan yang begitu azab. Naauzubillahiminzalik...

Ingat, ketika kita mati pasti akan meninggalkan semua harta kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu amalan yang bermanfaat kepada orang lain dan anak soleh yang mendoakan untuknya.


"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu.  Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." (QS. Ali 'Imran : 185) | Sumber info: Disini

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

1.Sedekah Jariah
Segala bentuk sedekah bahan yang dikeluarkan oleh si mati semasa hayatnya termasuklah sedekah wang,makanan,harta benda dan dalam katogeri ini termasuk juga harta yang di waqafkan oleh si mati semasa hidupnya. Sebagai contoh seseorang itu mendirikan surau untuk kegunaan masyarakat setempat. Selagi mana surau itu di menfaatkan selagi itulah pahala mengalir untuk si mati. Orang yang hidup atau waris boleh juga bersedekahkan bagi pihak si mati tak kiralah samaada sedekah itu hasil dari wang,harta, peninggalan si mati atau wang waris sendiri.Yang pentingnya ialah niat kita untuk bersedekah bagi pihak si mati. Amalan "waqaf" dalam Islam juga telah bermula semenjak zaman Rasulullah s.a.w. dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga hari ini dan seterusnya, malah ada yang datang membentuk "Kementerian Waqaf "

2.Doa
Selain dari doa anak anak yang soleh/solehah terhadap ibubapanya, doa antara sesama kaum muslimin pun bermenfaat untuk si mati. Ini berdasarkan kepada dalil berikut : Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan RahmatMu”. Al-Hasyr ayat 10.
Mengenai doa anak yang soleh/solehah Insya’Allah doa akan bermenfaat jika anak2 itu bersolat.Kalau tak solat pasti doa itu tak akan diterima sebab solat itu tiang agama, tidak diterima segala amal kebaikan jika tidak bersolat termasuklah doa. Jadi usahakanlah supaya anak anak kita terdiri dari golongan orang orang yang mengerjakan solat.

3.Ilmu yang bermenfaat
"Ilmu yang berguna atau bermanfaat yang di ajarkan kepada orang lain," yang tersebut dalam hadith ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam secara khusus dan juga yang berhubung dengan ilmu ilmu kemajuan di dunia secara umum, sama ada melalui syarahannya,pengajaran kepada murid-muridnya dan orang ramai,atau melalui kitab-kitab dan buku-buku karangannya.

Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

4.Membayar hutang puasa si mati
Dari Ibn Abbas r.a., katanya: Seorang lelaki datang mengadap Nabi Muhammad s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, ibu saya telah mati sedang ia menanggung hutang puasa (yang wajib) selama sebulan, bolehkah saya mengqadha puasanya itu?"

Baginda menjawab: "Boleh, (Kalau hutang sesama manusia wajib dibayar) maka hutang (manusia kepada) Allah lebih berhak diselesaikan. (Hadith Sahih - Riwayat Bukhari)

Hadith ini mengatakan bahawa orang mati yang menanggung hutang puasa yang wajib (sama ada puasa Ramadhan atau pun puasa nazar atau puasa kifarah), boleh dibayar oleh orang yang termasuk dalam lingkungan kaum kerabatnya - dengan jalan berpuasa untuknya.

Dalam hal ini Imam Nawawi rahimahullah berkata: Imam al-Syafi'i rahimahullah, mempunyai "dua pendapat" dalam masalah ini:

Pertama - Hutang puasa si mati hendaklah dibayar dengan "fidyah" sahaja.

Kedua - Boleh juga dibayar dengan jalan berpuasa untuknya.

Berdasarkan keterangan yang tersebut, maka kesimpulan masalah ini dalam mazhab Syafi'i ialah: Menurut "pendapat" yang pertama: Hutang puasa si mati , hendaklah di bayar dengan "fidyah" sahaja oleh walinya.

Menurut "pendapat" yang kedua pula : Pihak walinya bebas memilih, sama ada dengan memberi fidyah atau dengan berpuasa untuknya.

Salah satu hadis yang lain juga:

Dari `Aisyah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa mati sedang ia menanggung hutang puasa (yang wajib) hendaklah walinya (membayar dengan) berpuasa untuknya".

(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari dan Muslim)

5.Melangsaikan hutang harta si mati
Kita juga boleh membantu si mati dengan cara melangsaikan hutang harta si mati. Terdapat beberapa hadis yang menceritakan kebolehan tersebut. Terdapat banyak lagi hadis yang menceritakan akan kebolehan dan kewajipan melunaskan hutang si mati. Antaranya:

Dari Ibn Abbas r.a., bahawa: .. Rasulullah s.a.w bersabda: ".. (Kalau hutang sesama manusia wajib dibayar) maka hutang kepada Allah lebih berhak diselesaikan."

(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari dan Muslim).

6.Amalan baik anak anak sendiri
Di dalam Al-Quran, ayat 39, Allah telah berfirman yang bermaksud:

Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya.

Terang di dalam ayat di atas mengatakan bahawa usaha seseorang akan di bawa ketika telah mati. Zuriat yang di tinggalkan adalah hasil usaha si mati sendiri semasa hidupnya. Jadi bagaimana pula ayat di atas dapat menjadi dalil yang membolehkan amalan baik anak itu sampai kepada si mati? Persoalan ini terjawab dengan hadis sahih di bawah:

Sesungguhnya makanan yang paling baik untuk di makan oleh seseorang ialah hasil titik peluhnya sendiri. Dan sesungguhnya anak adalah sebahagian daripada hasil usaha kita sendiri.

[Hadith sahih-Al-Hakim, Imam At-Turmudzi, Imam Ahmad, Abu Daud An-Nasai]

Di dalam hadis yang lain:

Hadis Aisyah r.a:
Seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w dan berkata: Wahai Rasulullah! Ibuku meninggal dunia secara mengejut dan tidak sempat berwasiat tetapi aku menduga, seandainya dia mampu berkata-kata, tentu dia menyuruh untuk bersedekah. Adakah dia akan mendapat pahala jika aku bersedekah untuknya? Rasulullah s.a.w bersabda: Benar! Sahih Muslim

Kesimpulanya di sini jika si mati mewarisi anak2 yang soleh solehah maka si mati akan mendapat pahala hasil dari kebaikan dan kosolehan anak anaknya itu,tetapi jika anak anaknya tidak soleh/solehah si mati akan mendapat kesusahan di alam kubur.

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 2
  1. Terima kasih atas tazkirahnya fren....manusia mmg mudah lupa, perlu diingatkan selalu

    ReplyDelete
  2. Itulah...manusia tak sempurna...Nasihat menasihati antara kita... :-D

    ReplyDelete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: Mati Itu Kepastian, TakdirNya Siapa Sangka!
Mati Itu Kepastian, TakdirNya Siapa Sangka!
Mati Itu Kepastian, TakdirNya Siapa Sangka!
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuGFQb57bg4ztSMBtbIpLsmWDddCxyNyvnZEtaaCUeVGn5oGb0E7U4VDvk7_aQOKjJtlOFAiIhMxvcI5jnU5sFXVkk8iZ4h1UCFnCKfBLZ_dL3x46TJPxZM4j7qA9nbsJQTqtNC-3Tje8/s320/IMG_2793.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuGFQb57bg4ztSMBtbIpLsmWDddCxyNyvnZEtaaCUeVGn5oGb0E7U4VDvk7_aQOKjJtlOFAiIhMxvcI5jnU5sFXVkk8iZ4h1UCFnCKfBLZ_dL3x46TJPxZM4j7qA9nbsJQTqtNC-3Tje8/s72-c/IMG_2793.JPG
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2015/12/mati-itu-kepastian-takdirnya-siapa.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2015/12/mati-itu-kepastian-takdirnya-siapa.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel