Cara Nak Bina Blog Percuma?

ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

MYiDEAKiNi Dot Com.
Ya Allah turunkanlah hukumanMu atas kaum Yahudi yang telah melakukan kezaliman dengan membunuh saudara-saudara kami kaum muslimin di Palestin.

Amin Ya Rabb

Hukum Ucapan Hari Natal Dilarang Dalam Islam

Hukum Ucapan Hari Natal Dilarang Dalam Islam

Hukum Ucapan Hari Natal Dilarang Dalam Islam | Tahukah anda ucapan hari natal sama sekali di tegah dan dilarang dalam islam? Mungkin ada yang masih tidak tahu atau buat-buat tidak tahu. Untuk pengetahuan buat anda, mengucapkan Merry Christmas (Selamat Hari Natal) atau perayaan keagamaan mereka lainnya kepada orang-orang bukan islam adalah haram hukumnya menurut kesepakatan para ulama (ijma).

Hal ini sebagaimana dinukil dari Ibn al-Qayyim rahimahullah di dalam kitabnya Ahkam Ahl adz-Dzimmah, beliau berkata, Adapun mengucapkan selamat berkenaan dengan syiar-syiar kekufuran yang khusus bagi mereka adalah haram menurut kesepakatan para ulama, seperti mengucapkan selamat terhadap Hari-Hari besar mereka dan puasa mereka, walau sekadar mengucapkan, Semoga Hari raya anda diberkati atau anda yang diberikan ucapan selamat berkenaan dengan perayaan hari besarnya itu dan semisalnya.
Perbuatan ini, kalaupun orang yang mengucapkannya dapat lari dari kekufuran, maka dia tidak akan lari dari melakukan hal-hal yang diharamkan. Ucapan semacam ini setara dengan ucapannya terhadap perbuatan sujud terhadap Salib bahkan lebih besar dari itu dosanya di sisi Allah. Dan amat dimurka lagi bila memberikan selamat atas minum-minum khamar, membunuh jiwa, melakukan perzinaan dan sebagainya. Banyak sekali orang yang tidak sedikitpun tersisa kadar keimanannya, yang terjatuh ke dalam hal itu sementara dia tidak sedar betapa buruk perbuatannya tersebut. Jadi, barangsiapa yang mengucapkan selamat kepada seorang hamba karena melakukan suatu maksiat, bidaah atau kekufuran, maka bererti dia telah menghadapi Kemurkaan Allah dan Kemarahan-Nya.


Mengenai kenapa Ibn al-Qayyim sampai menyatakan bahawa mengucapkan selamat kepada orang-orang Kafir berkenaan dengan perayaan hari-hari besar keagamaan mereka haram dan posisinya demikian, kerana hal itu mengandungi persetujuan terhadap syiar-syiar kekufuran yang mereka lakukan dan meridhai hal itu dilakukan mereka sekalipun dirinya sendiri tidak rela terhadap kekufuran itu, akan tetapi adalah HARAM bagi seorang Muslim meridhai syiar-syiar kekufuran atau mengucapkan selamat kepada orang lain berkenaan dengannya karena Allah Taala tidak meridhai hal itu, sebagaimana dalam firman-Nya.
Ertinya: Jika kamu kafir maka sesungguhnya Allah tidak memerlukan (iman)mu dan Dia tidak meridhai kekafiran bagi hamba-Nya; dan jika kamu bersyukur, niscaya Dia meridhai bagimu kesyukuranmu itu. [Az-Zumar:7]
Ertinya : Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku- cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agamamu. [Al-Ma`idah :3]
Jadi, mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengan hal itu adalah haram, baik mereka itu rakan-rakan sepejabat dengan kita seorang (Muslim) ataupun tidak.

Bila mereka mengucapkan selamat berkenaan dengan hari-hari besar mereka kepada kita, maka kita tidak boleh menjawabnya karena hari-hari besar itu bukanlah hari-hari besar kita. Juga keranana ia adalah hari besar yang tidak diridhai Allah Taala; baik disebabkan perbuatan mengada-ada ataupun disyariatkan di dalam agama mereka akan tetapi hal itu semua telah dihapus oleh Din-ul-Islam yang dengannya Nabi Muhammad Shallallhu ‘alaihi Wa Sallam diutus Allah kepada seluruh makhluk. Allah Taala berfirman.
Ertinya : Barangsiapa mencari agama selain dari agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia diakhirat termasuk orang-orang yang rugi. [Ali Imran:85]
Kerana itu, hukum bagi seorang Muslim yang memenuhi undangan mereka berkenaan dengan hal itu adalah HARAM kerana lebih besar dosanya berbanding mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengannya. Memenuhi undangan tersebut mengandung makna ‘ikut serta’ bersama mereka di dalamnya.

Demikian pula, haram hukumnya bagi kaum Muslimin menyerupai orang-orang Kafir, seperti mengadakan majlis atau pesta-pesta berkenaan dengan hari besar mereka tersebut, saling memberi hadiah, membagi-bagikan manisan, hidangan makanan dan semisalnya. Hal ini berdasarkan sabda Nabi Shallallhu ‘alaihi Wa Sallam,
Ertinya : Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian dari Mereka. [Hadits Riwayat Abu Daud]
Syaikhul Islam, Ibn Taimiyah berkata di dalam kitabnya Iqtidl` ash-Shirth al-Mustaqm, Mukhlafah Ashhb al-Jahm:

Menyerupai mereka di dalam sebagian hari-hari besar mereka akan menyebabkan timbulnya rasa senang di hati mereka atas kebatilan yang mereka lakukan, dan barangkali hal itu membuat mereka mencari-cari kesempatan (dalam kesempitan) dan menghinakan kaum lemah (iman). Dan barangsiapa yang melakukan sesuatu dari hal itu, maka dia telah berdosa, baik melakukannya kerana berbasa-basi, ingin mendapatkan simpati, rasa malu atau sebab-sebab lainnya kerana ia termasuk bentuk peremehan (penghinaan) terhadap Dinullah dan merupakan sebab hati orang-orang kafir menjadi kuat dan bangga terhadap agama mereka.

Kepada Allah kita memohon agar memuliakan kaum Muslimin dengan Din mereka, menganugerahkan kemantapan hati dan memberikan pertolongan kepada mereka terhadap musuh-musuh mereka, sesungguh Dia Maha Kuat lagi Maha Perkasa.

Diakhir kesimpulannya demi menjaga keharmonian bersama, ucaplah sekadar TAHNIAH sahaja dan jangan sesekali mengucapkan Merry atau selamat kerana anda secara tidak sengaja mengaku Allah mempunyai anak. Anda boleh hadir majlis makan-makan tetapi di TEGAS sekali lagi jangan memberi ucapan "Merry Christmas" atau perbuatan yang berkaitan dengan agama, hanya sekadar hadir menjamah jamuan yang halal sahaja.

Sumber rujukan: halaqah.net

KOMEN ANDA!

BLOGGER: 6
  1. ohhh....begitu kisahnya...
    sebelum ni main ucap je dekat sedara yang non muslim...
    nice sharing! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah tahu info ni just ucapkan TAHNIAH...atau sekadar senyum sahaja... :-D

      Delete
  2. thks...ya...share.....info yang berguna sangat ni...

    ReplyDelete
  3. Christmas = festival celebrating Christ's birth, held on December 25 in the Western Church.
    Christ = Jesus aka Isa AS
    Merry Christmas = lebih kurang Selamat menyambut Hari Lahir Isa @ Jesus @ Christ
    Bila pula merry christmas menjadi selamat menyambut hari lahir anak tuhan atau seperti gambar di atas selamat di atas kelahiran anak tuhan.
    Christmas adalah pasal kelahiran Isa al masih!
    Ada 2 perkara berbeza : kelahiran Isa AS dengan mengganggap Isa sebagai anak Tuhan.. menyambut birthday dengan triniti (agidah kristian).
    Isa adalah salah seorang Nabi kita.. dan tidaklah kita membesarkan hari kelahiran beliau.. yang kita sambut adalah kelahiran Nabi Muhammad SAW (Maulidir Rasul)..
    Yang nak saya betulkan di sini ialah, bila kita mengganggap krismas adalah hari kelahiran anak Tuhan. sedangkan sebenarnya dia adalah kelahiran Nabi Isa AS.. bahkan Isa dianggap sebagai anak Tuhan hanya setelah kehilangan beliau (baca sebagai kematian beliau oleh puak kristian).
    Menutur Merry Christmas sebagai isyarat menghormati jiran/kawan tanpa sebarang pengiktirafan terhadap agama/aqidah kristian dan tidak pula sama sama celebrate krismas adalah sesuai dengan ayat yang disebut dalam artikel ini iaitu "HARAM bagi seorang Muslim meridhai syiar-syiar kekufuran"..

    lagipula nas nas yang diberikan di dalam artikel ini bersifat umum dan tidak spesifik.. ingat ya, menutur merry christmas oleh seorang mukmin tidak sama makna dengan "menyerupai sesuatu kaum" dan "mencari agama lain" seperti dua nas di atas..

    dan ingat, Isa AS adalah juga salah seorang Rasul dalam 25 Rasul yang ada.. tidak mengiktiraf beliau bermakna tidak sempurna iman seseorang..just remember Jesus/Isa bukanlah anak tuhan..

    ReplyDelete
  4. Kalu dia guna ibnu tamiyah.. sambut maulud nabi saw pon haram.. hahaha.. ni plak nak sambut maulud isa as.. mmg terang2 xcinta kan keamanan..

    ReplyDelete
Terima kasih atas komen dan pandangan yang diberikan. Sila kunjungi lagi blog MYiDEAKiNi. MYiDEAKiNi akan melawat dan komen di blog anda nanti. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA KITA JUMPA LAGI :)

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    Nak Kurus?   
Nur Khairul Azizi Mohamad- Penulis Blogger MYiDEAKiNi Dot Com
Nur Khairul Azizi Mohamad adalah merupakan seorang penulis blogger sambilan. Bergiat dalam penulisan blog pada bulan Oktober 2009. Lahir pada tahun 1978 di Melaka dan dibesarkan di Terengganu. Mempunyai segulung Diploma Senibina dan telah menuntut di Universiti Teknologi Mara di Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur (FSPU). Pengambilan pelajar pada tahun 1996 - 2001. Mempunyai skil dalam bidang tanaman, tukangan, Jahitan, Masakan & juga teknologi komputer.
Name

2012,1,adsense,6,advertising,2,adwords,2,affiliate,4,agreed value,1,akmaomar,1,android,1,anime,1,aplikasi,4,application,2,applikasi,1,artikel minyak herba asmak,1,artis,1,asian wave 2012,2,autocad,2,awal muharam,1,award,1,bad requsted error 400,1,balik kampung,1,bank mandiri,1,bedil buluh,1,belajar buat blog,2,berita minggu,1,berjaya sompo insurances,1,bersawang,2,bertuah,2,bisnes aiskrim,1,Bitcoin,5,blockchain,1,blog,20,blog review,18,blogger,37,bloggers,33,bloglist,10,blogspot,21,blogspot. facebook,3,blogwalking segmen,44,blogwalking. segmen,3,bola,1,booster,1,boruto,2,boruto uzumaki,1,bowling bloggers,1,browser,1,buat duit,7,bujang,1,bw,1,cabaran menulis,31,caplong,1,car insurances,1,car value,1,cat lover,1,cbox,1,celcom,1,cepat,1,chatango,1,china glory 1,1,china glory ii,1,chit chat,2,clash of clan,1,clashcon,1,coc,1,contents,2,contest,10,contest review lynk.my 2015,11,converter,1,cryptocurrency,2,cuba teka,1,cukai,1,currency,1,cuti-cuti,1,daftar,2,dari dapur kedapur,1,datakl,1,device,1,diesel,1,diet,1,digi postpaid,1,digital money,2,direktori,1,diskaun,1,diy mini kebun,1,doa,7,doktor,1,domain,2,dot com,1,download,3,drawing,1,duit tabung,2,ebay,1,ekzema,1,email,3,email tracking,1,event,1,expired,1,export mudah,1,extensions,1,ezbuy business,1,ezbuy Prime,1,faceboko,1,facebook,10,family,1,Fast Charging,1,favicon,1,filem india,1,filem seram,1,flash drive,1,follow up,1,follower,4,followers,6,forum,1,fungsi,1,G+,2,gadget,4,games,1,gaya gangnam,1,gempar,1,giveaway,21,glitterati,1,google,12,google adsense,2,google calendar,1,google error,1,google plus,3,google trend,1,google+,1,google+ G+,1,googles,2,goole,1,gst,1,hadiah bertuah,2,halal,1,handsome,1,happy birthday,1,hard disk drive,1,Hari raya Haji,2,hari wilayah,2,hashtag,1,hati bersih,1,hdd,1,hiburan,1,honda dash 125,1,hosting,1,hotfm,1,icon,1,iklan,7,iklan berbayar,1,iLancee,1,ilmiah,2,imej,1,imgboot,1,imgur,1,impian,1,income,3,info,88,info kesihatan,7,info panas,11,infografik,1,informasi,15,instagram,1,insurans,1,interface,1,internet,10,investment,1,istimewa,1,jalan-jalan,2,jana pendapatan,5,javascript,1,jobdirumah,2,jumaat,5,jumaat penghulu hari,1,kalkulator,1,kartun,1,keagamaan,1,kemaskini,1,kena tipu,1,keputusan,3,keputusan pemilihan,3,kerja dari rumah,2,klinik,1,knolix,1,kod html,1,komen,1,kongsi,1,kontest blog,4,korea,1,kuruskan badan,1,label,1,lagu,2,lagu trend,1,lawak,1,lazada,1,linkwithin,1,lirik,2,live coc,1,log in,1,lombong,1,long url,1,lukisan kerja,1,lynk.my,5,maal hijrah,2,madu dan cuka epal,1,mae,1,makanan tak sedap,1,maklumat,2,market value,1,marketer,1,masak,1,mata terbeliak,1,matawang,1,matawang digital,1,maxis,2,maybank,1,media sosial,1,mega,1,menu,1,merdeka,1,mesej,1,metatag,1,mining,1,minyak,2,minyak asmak,1,minyak herba asmak,1,minyak naik lagi,1,motivasi diri,6,movie,1,mozilla firefox,2,msn,1,muat turun,1,muatturun,1,mudah,2,muhasabbah diri,2,multi 5USB,1,my google business,1,myideakini,6,MYideakini bantah 200%,1,myspace,2,naruto shippudeen,2,nasihat,1,nasyid,1,network,1,networking,2,new face,1,new interface,1,niat,1,november-disember,1,nrelate,1,nuffnang,7,nutri xpress snek bar,1,offer,1,offline google,1,on air,1,online,5,online money,1,p1wimax,1,pakej digi,2,pakej website,1,palestine,2,panas,1,pandangan mata,1,panduan,8,panel,1,paparan,1,part time income,4,patriotik. malaysia,1,pay per click,1,payment,1,pelaburan,1,pelanduk dua serupa,1,pelawat,1,penawar asma,1,pengajaran,1,pengangkutan awam,1,pengangkutan persendirian,1,pengecas,1,penghargaan,2,pengumuman,1,penstoran,1,penyakit kulit,1,people,1,peperiksaan,1,percuma,2,perkhidmatan,1,permainan tradisi,1,petrol,1,petron,1,petronas,1,petua,1,piala pingat malaysia 2012,1,pinned post artikel,1,politik,1,portable storage,1,power center,1,prepaid,1,Prime membership,1,produk,2,produk review,3,profil photo,1,program berbuka puasa dan majlis amal jariah,1,program ilmu,1,program realiti,3,program sihat,1,promosi,4,psoriasis,1,puasa,1,publisher,1,quacker oat meal,1,Rabu tanpa perkataan,5,rahsia,1,rangkaian,1,ransomware,1,rekod,2,renungan,1,resepi,3,review,9,review filem,1,rezeki,2,ron 95,1,ron97,1,sahabat,1,saham,1,Salam AidilAdha,1,sambutan,1,says dot com,1,search engine optimization,1,search engine rank pages,1,sedih,1,segmen,26,sejarah,1,seks melampau,1,selamat hari raya aidil adha,1,Selamat Ulang Tahun,2,sembang sembang,2,SEO,8,SERP,2,servis,2,sharing,10,shell,1,sijil online,1,simpanan,1,siput,1,Sirah Nabi,1,sistem,2,slow,1,snail,1,sneeit spot,1,snek diet,1,software,1,solat,1,spam komen,1,speed,1,SPM,1,ssd,1,state disk drive,1,STPM,1,stress,1,sukan,1,sunat,1,suriafm,1,suul khotimah,1,sweden 1 star,1,sweden 2 star,1,syurga,1,tagged,2,tagline,1,tahniah,2,tahun baru 2024,1,tahun baru islam,2,takdir,1,takzirah jumaat,1,tanpa artikel,1,tarawikh,1,tazkirah,40,tazkirah Jumaat,17,teamviewer,1,teknik pemasaran,2,teknikal,3,teknologi,10,telefon pintar,1,telekom,1,tema,1,template,2,tension,1,tergantung sepi,1,tersurat dan tersirat,1,tifoid,1,tips,17,tips kesihatan,3,Tone wow,2,tools,1,tournament bowling,2,tournament coc,1,trading,5,tradisi,1,tradisional,1,trafik,1,trending,2,tuntut,1,tutorial,56,twin,1,twitter,2,ucapan,10,undi,1,unifi,2,unlimited internet,1,update,1,upload,1,url link,1,url shortener,1,uzumaki naruto,1,video,2,viral,5,virus,1,vote,1,wajah baru,1,wallet,2,wang digital,3,wang kripto,1,wanna cry,1,webe,1,WhatsApp,1,widgets,3,wild card,1,wordless wednesday,75,Wordless Wednesday #35,1,Wordless Wednesday #37,1,wordpress,4,ww,2,yahoo,1,yamaha ss 110,1,youtube,9,zikrullah,2,zukrullah,1,
ltr
item
Blog MYiDEAKiNi Dot Com: Hukum Ucapan Hari Natal Dilarang Dalam Islam
Hukum Ucapan Hari Natal Dilarang Dalam Islam
Hukum Ucapan Hari Natal Dilarang Dalam Islam
https://3.bp.blogspot.com/-2l3Oi8B5bT4/Vnir9rZMXKI/AAAAAAAAIo0/COmpTEkChkE/s400/12345544_1241365765877427_3150638726262450104_n.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-2l3Oi8B5bT4/Vnir9rZMXKI/AAAAAAAAIo0/COmpTEkChkE/s72-c/12345544_1241365765877427_3150638726262450104_n.jpg
Blog MYiDEAKiNi Dot Com
https://www.myideakini.com/2015/12/hukum-ucapan-hari-natal-dilarang-dalam.html
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/
https://www.myideakini.com/2015/12/hukum-ucapan-hari-natal-dilarang-dalam.html
true
6287414355341171900
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All ARTIKEL PAUTAN LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Isi Kandungan Artikel